Anny Markussen om variation, passion, samspel och stimulering

Med en dag kvar till finalen i Skolornas matematiktävling berättar matteläraren Anny Markussen från Norra Real i Stockholm hur man på bästa sätt ska främja nästa generation svenska matematiker. Hon talar om vikten av variation, passion, samspel och stimulering i skolorna runtom i Sverige.

Varför blev du matematiklärare?
− Kort och gott för att matematik är ett roligt och väldigt viktigt ämne.

Ett bestående problem för elever är att de inte alltid förstår syftet med att läsa matematik…
− Alla naturvetenskapliga utbildningar som finns idag kräver matematisk kunskap för att komma framåt, och viktiga yrken så som ingenjör och ekonom hänger på att Sverige fortsätter ta fram duktiga matematiker. Det krävs passionerade och kunniga lärare med bra ämneskunskaper för att förmedla matematikens fördelar, vilka är många. Villiga elever gör sedan samspelet lättare.

Hur ska vi få upp intresset för matematik i Sverige?
-Variation och utmaningar, precis som i all undervisning och sport. Och för att dra parallellen sport och matematik längre så stimuleras en del av mina elever av tävlingar som Skolornas matematiktävling (matte-SM), där de kan utmanas och utvecklas i problemlösning och redovisning. Men det behövs även större fokus på utbildade lärare som brinner för ämnet – och fler undervisningstimmar att kunna lära ut på.

Det finns de som talar om att tävla i matematik är elitistiskt…
− Man tävlar inom nästan allt och hyllar de bästa inom det mesta, främst sport. Jag tycker inte det är konstigt att delta i tävlingar som Skolornas matematiktävling, dit Norra Real i år skickade 30 deltagare och har 3 i final. Vinnarna får både ekonomisk och möjlighetsinriktad hjälp mot att nå sina mål och det kan inte vara annat än positivt för våra elevers framtid.

Du arbetar på en skola med specialutbildning i matematik, vad betyder det för elevernas utveckling?
− Övning ger ju färdighet men det främsta hjälpmedlet är faktiskt inställningen. På Norra Real har vi lyckats skapa en syn på matematiken som något coolt och viktigt tack vare att eleverna förstår syftet och fördelarna med en stor matematisk kunskap. Är du bra på matte kan du bli nästintill vad du vill.