“Vi försöker utmana eleverna på fler sätt än med den vanliga skolverksamheten”

Lars-Anders Callenberg har en gedigen erfarenhet av Skolornas matematiktävling. Förutom att han varit med och drivit engagemanget kring tävlingen på Peder Skrivares skola i Varberg sedan 1990-talet har han själv deltagit som elev. För honom handlar tävlingen främst om relationen till eleverna.

– Skolornas matematiktävling bygger förtroendet mellan mig, eleverna som deltar och alla mattelärare som hjälper till under tävlingsdagen. Resultatet är en stor gemenskap på skolan, säger Lars-Anders.

Lars-Anders Callenberg, mattelärare på Peder Skrivares skola.

Idag är Lars-Anders Callenberg mattelärare på Peder Skrivares skola, men på 80-talet var han själv elev på skolan. Redan då var engagemanget kring Skolornas matematiktävling stort och Lars-Anders var en av de deltagande eleverna. 

– Det var utmaningen i det hela som jag tyckte var rolig. Problemen i tävlingen är svåra, så när man klarar dem får man en härlig känsla i hela kroppen. De som inte känt den känslan vet inte vad man pratar om, berättar Lars-Anders.

Den känslan ville Lars-Anders dela med sig av och kombinerat med passionen för matte och unga personers utveckling var det ett självklart val att bli mattelärare. I början av 90-talet blev han själv anställd som lärare på Peder Skrivares skola och fick frågan, från sin egen mattelärare, om att driva engagemanget kring Skolornas matematiktävling. Det har han gjort sedan dess. 

En bättre relation till eleverna

Idag planerar Lars-Anders, tillsammans med kollegan Olle, träningsupplägg inför tävlingen och försöker få med så många elever som möjligt. 

– Vid ungefär sex tillfällen inför tävlingen bjuder vi in elever som är intresserade till träning utanför skoltid. Där får de lära sig hur man ska tänka, hur upplägget brukar vara och hur man bäst förbereder sig. Ibland bjuder vi också in tidigare finalister och deltagare vid internationella tävlingar som får inspirera, säger Lars-Anders och betonar:

– Att få upp engagemanget är det viktigaste.

En viktig del i det hela är att Lars-Anders får möjligheten att bygga en annan slags relation till eleverna än den som bedömer deras kunskaper. För honom är det nästan det bästa med Skolornas matematiktävling.

– Känslan är att vi gör det här tillsammans. Som lärare är relationen till eleverna viktig och även om jag själv inte kan lösa alla problem i mattetävlingen kan jag alltid ge dem tips på hur de kommer vidare. Det bygger förtroendet mellan mig, eleverna som deltar och alla mattelärare som hjälper till under tävlingsdagen. Resultatet är en stor gemenskap på skolan, säger Lars-Anders. 

Vill utmana på olika sätt

På Peder Skrivares skola deltar man inte bara vid Skolornas matematiktävling. Man är också med i tävlingar inom fysik och kemi – och arrangerar bridge-träning.

– På vår skola är det inte bara sport som premieras utan även alla typer av “mindsport”. Vi försöker utmana eleverna på fler sätt än bara med den vanliga skolverksamheten, förklarar Lars-Anders. 

Till lärare som ännu inte tagit steget att anmäla elever till Skolornas matematiktävling vill Lars-Anders förtydliga att man inte behöver varar rädd – det är inte lärarens förmåga som avgör hur väl eleverna kommer att lyckas.

– Den här tävlingen innehåller problem som är svåra även för läraren, men man måste inte kunna lösa uppgifterna själv. Det handlar om elevernas problemlösningsförmåga och de kan ha kvaliteter som inte läraren har, säger Lars-Anders och avslutar: 

– Skolornas matematiktävling är en rolig sak man gör tillsammans med eleverna! 

Lars-Anders bästa tips till lärare som vill engagera elever i Skolornas matematiktävling: 

  1. Varje år skickar vi ut en inbjudan till eleverna i årskurs ett och då skickar vi med fyra enklare uppgifter från tidigare års tävlingar. Det ska vara uppgifter som eleverna känner är svåra men ändå möjliga att klara av. På så sätt väcker man intresset och får med fler elever till träningarna.

  2. Välj ut bra uppgifter från tidigare år för eleverna att träna på, med en bredd av vad som är bra att kunna. Jag väljer alltid ut uppgifter som jag vet att jag kan förklara på ett bra sätt och som jag känner mig trygg i att jag förstår. 

  3. Dela ansvaret för tävlingen med en annan lärare. Veckorna innan tävlingen krävs det lite extra tid och kraft – men det är det värt!

Previous
Previous

Snart kvaldags!

Next
Next

IMO 2024 är historia!